In de media

Daniel den Hoed brug

Daniel den Hoedbrug nieuwe verbinding tussen Coolhaven en het Erasmus Medisch Centrum

Eind 2023 verbindt een 100 meter lange loopbrug Coolhaven met het Erasmus Medisch Centrum. De naam voor de toekomstige verbinding over de ’s Gravendijkwal is een verwijzing naar de Rotterdamse arts Daniel den Hoed (1897-1950), die als grondlegger van de radiotherapie in Nederland veel heeft betekend voor de kankerbestrijding.

Van Coolhaven tot Leuvehaven

De Daniel den Hoedbrug is onderdeel van de Gebiedsvisie Hoboken 2030. Een plan om in het gebied tussen Delfshaven en het centrum van Rotterdam een hoogwaardig en internationaal woon- en leefgebied te ontwikkelen met ruimte voor lichaam en geest. Bouwblokken hiervoor zijn onder andere woningbouwproject Little C, het toekomstige en 12.000 vierkante meter grote Coolhavenpark, de uitbreiding van Booijmans en de vernieuwing van het Erasmus Medisch Centrum.

Eén van de resultaten is een wandelroute tussen Coolhaven en Leuvehaven. Eind 2023 is het mogelijk om vanaf het Coolhavenpark naar Leuvehaven te lopen via de Daniel den Hoedbrug, door het Erasmus Medisch Centrum en het Museumpark. Het ontwikkelen van deze wandelroute sluit daarnaast aan bij de gedachte van een healing environment; een prettige omgeving creëren om in te herstellen, recreëren of werken.

Open oproep

De gemeente Rotterdam nodigt architecten uit om de Daniel den Hoedbrug te ontwerpen. Geïnteresseerde ontwerpers hebben tot 7 februari 2020 de tijd om passende referentieprojecten op te sturen naar architectenselectieSO@rotterdam.nl. Uit deze inzendingen selecteert de gemeente Rotterdam drie architecten. De meest geschikte architect wordt geselecteerd op basis van het schetsontwerp, plan van aanpak en een gesprek. In samenwerking met de gemeente Rotterdam maakt de architect vervolgens een voorlopig en definitief ontwerp.

Familiehuis ook beter bereikbaar
Daniel den Hoed (1899-1950) was een Rotterdamse arts die geldt als een belangrijke grondlegger van de radiotherapie in Nederland. In 1999 werd hij door lezers van het Rotterdams Dagblad uitgroepen tot Rotterdammer van de eeuw. In 1960 werd aan de Groene Hilledijk een kankerinstituut geopend dat naar hem werd vernoemd: de Daniel den Hoedkliniek. Naast het kankerinstituut werd een familiehuis geopend dat ook naar hem werd vernoemd. In dit familiehuis kunnen patiënten en familieleden van patiënten verblijven tijdens een behandeling in de kliniek. In 2018 is de kliniek opengegaan in het Erasmus Medisch Centrum. Het Familiehuis Daniel den Hoed verhuist eind dit jaar naar Little C, tegenover het Erasmus MC. De Daniel den Hoedbrug verbetert de bereikbaarheid van het familiehuis door deze twee met elkaar te verbinden. De naamgeving van de brug is het initiatief van Stichting Daniel den Hoed (www.stichtingdanieldenhoed.nl ), die als doel heeft om zijn inzet en nalatenschap in leven te houden.

Meer informatie

Meer weten over de ontwerpwedstrijd? Kijk op https://www.ontwerpwedstrijden.nl/selectiebank/aanbestedingArchitectuur/detail/20-013 De komende jaren investeert Rotterdam in twintig hectare extra groen in de stad. Dat staat in het actieplan Rotterdam gaat voor groen’. Meer weten over hoe bestuur, stad en partners samen doorpakken voor het Rotterdam van nu en de toekomst? Kijk op de pagina Wonen in een wereldstad. Meer informatie over het groen in de stad. Meer informatie over nieuwbouwontwikkeling Little Coolhaven. Meer informatie over Familiehuis Daniel den Hoed. Meer informatie over de Gebiedsvisie Hoboken 2030.

Meer Droom dan Daad

Aanvankelijk had de directeur van Stichting Droom en Daad in 2019 essentiele financiele steun toegezegd, echter begin 2022 bleek het bestuur van die Stichting niet akkoord en viel een belangrijke financiele ondersteuning onverwachts weg.

Vanaf 2022 moeten nu nieuwe donateurs gevonden worden.

De voorzitter van Stichting Daniel den Hoed, Willem den Hoed, moet nu hard een de slag.